O projektu
Posílení kompetencí učitelů a dalších pedagogických pracovníků v oblasti začleňování žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Číslo projektu: | EHP-CZ-IN-2-003 |
Poskytovatel: | Dům zahraniční spolupráce |
Program: | Vzdělávání: Projekty inkluzivního vzdělávání |
Období realizace: | 08/2020 – 07/2023 |
Pracoviště: | Katedra primární a preprimární pedagogiky Katedra pedagogiky Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích |
Partneři projektu: | University of Iceland, Reykjavík, Island VID Specialized University, Oslo, Norsko |
Cílem projektu je systematická podpora pedagogických pracovníků, jejich další vzdělávání, metodické vedení za účelem vytvoření inkluzivního prostředí pro žáky ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, Romů, ale zároveň i ostatních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Jde tedy o podporu při zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání v České republice prostřednictvím poradenského prostředí, individuálních konzultací, supervize a vzdělávání učitelů. Cílem těchto aktivit bude posilování učitelových kompetencí pro práci s žáky ohroženými školním neúspěchem, tedy s žáky s výukovými potížemi a s problémy v chování. Dále je podpora směřována na jednání s rodinou těchto žáků, kterou nelze opominout (posilování kompetence učitelů pro komunikaci s těmito rodiči, rozvoj jejich poradenské role a zaměřené na hledání cest podporujících učení těchto žáků).
Všeobecným cílem projektu bude umožnit transfer zkušeností odborníků z různých evropských zemí, které se zabývají problematikou začleňování cizinců, podobami inkluze, romskou minoritou. Půjde o nastartování spolupráce na tvorbě vzdělávacích a rozvojových programů v rámci multikulturní výchovy a dalšího vzdělávání učitelů (od mateřských škol po střední školy), sociálních, speciálních pedagogů a asistentů učitele. Smyslem projektu je spojit instituce a jejich experty, kteří se v jednotlivých zemích zabývají problematikou vzájemného kulturního obohacování a na základě toho vytvořit společný prostor pro transfer zkušeností z jedné země do druhé.
V projektu budou rozpracovávány další zkušenosti v následujících oblastech: multikultura jako průřezové téma školního kurikula, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, mediální výchova, metodické zkušenosti v modelech výuky v oblasti multikulturních přístupů k romské minoritě v České republice.