Vzhledem k lokalitě, ve které se škola nachází – okolní příroda, park a rybník kontrastující s frekventovanou hlavní třídou, podnikem „Kovošrot“ a se zařízením teplárny v blízkém sousedství – se škola profiluje ekologickým směrem a ve větší míře se orientuje ochranou životního prostředí, třídění odpadů atd. V návaznosti na tuto strategii se zapojila do mezinárodního programu „Ekoškola“, v jehož duchu dodnes plánuje aktivity s environmentální náplní. To je např. „Olejový bandita“ – sběr použitého oleje a soutěž o zajímavé ceny a finanční zdroj za výkup oleje. Dlouhodobě škola spolupracuje s teplárnou a s Čevakem (programy, exkurze). Dalším programem jsou „Zvířata ve škole“ realizovaná např. Zooparkem Dvorec, jehož zaměstnanci/lektoři pravidelně navštěvují školu se zvířaty. Také se na škole uskutečňují návštěvy sokolníků s programem o dravých ptácích. Učitelé se s žáky účastní programů o vesmíru ve Hvězdárně a planetáriu České Budějovice. V neposlední řadě mezi aktivity školy patří týdenní pobytové programy ve střediscích ekologické výchovy Národního parku Šumava na Horské Kvildě a ve Stožci pro děti z mateřské školy a žáky ze základní školy.
Zlepšením zdraví se zabývají programy „Zdravé zuby“, „Mléko do škol“, „Zelenina a ovoce do škol“. Dále je ve škole realizován poměrně nový program logopedické péče, který zajišťuje asistentka pedagoga a zároveň absolventka kurzu logopedický asistent a řady dílčích vzdělávacích seminářů a kurzů na zlepšení kvality logopedické péče.
Již mnoho let se škola účastní projektu „Čtení pomáhá“, který kromě rozvíjení čtenářských dovedností podporuje u dětí sociální cítění. Školní knihovna každoročně vyhlašuje „Dobroděje roku“, tj. žáky, kteří svým čtením přispěli na nejvíce charitativních projektů.
Dalšími pravidelnými aktivitami jsou soutěže „malých škol“ (málotřídky a prvostupňové školy z okolí): Jílovický pidimaraton (běh), Mlýnek v Mladém (český jazyk), Olešnický lístek (přírodověda), Borecký hlásek (zpěv), Hrdějovický Vavřínek (přednes), Vrátecký Picasso (výtvarná výchova), Nedabylské kukátko (divadlo) a Fotbal Borek. Všechny tyto soutěže dávají možnosti vyniknout i dětem, které by v celostátních soutěžích neměly šanci na úspěch a zde si mohou zasoutěžit a prožít pocit úspěchu.
Obrázek č. 1: Vrátecký Picasso
- Aktuální výzva
S příchodem žáků z Ukrajiny přišly i velké pedagogické výzvy. Kromě péče o stávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se museli pracovníci školy umět vypořádat s jazykovou bariérou, jinou mentalitou, možnými traumaty dětí, nedostatkem systémové podpory, ale hlavně s nedostatkem personálu. Ne všechny školy měly možnost získat „ukrajinského asistenta“, například v této škole se jednalo o rozdíl jednoho žáka, přestože tvoří ukrajinští žáci téměř desetinu všech žáků. Bylo tedy nutno velmi pečlivě zvážit a naplánovat, kdo a za jakých podmínek se bude žákům věnovat, zorganizovat výuku tak, aby nestrádal žádný z žáků, najít prostory pro výuku (včetně školní jídelny). Byl to nelehký úkol, ale díky poměrně vysokému počtu asistentů pedagoga se jej podařilo zvládnout. Nyní lze říci, že potřeby všech žáků jsou uspokojivě saturovány, i když to znamenalo na přechodnou dobu upozadit potřeby některých žáků s přiznaným podpůrným opatřením. Ano, i toto je pedagogická práce – muset umět „vybrat ze dvou zel to menší“.