Vymezení školního poradenského pracoviště

Škola je povinna zřídit a provozovat školní poradenské pracoviště na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Podrobně je školní poradenské pracoviště (ŠPP) definováno ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Povinné minimální personální zabezpečení ŠPP zahrnuje pouze školního metodika prevence a výchovného poradce. V ideálním případě je funkční ŠPP obsazeno dalšími pozicemi, a to školním psychologem, speciálním pedagogem, a především v oblastech blízko vyloučených lokalit také sociálním pedagogem. V ideálním případě má škola kromě speciálního pedagoga zaměřeného na depistáž a reedukaci také speciálního pedagoga zaměřeného na etopedii. Další možností je zaměstnat školního asistenta (nepedagogická profese) a v souvislosti s přílivem uprchlíků z Ukrajiny ukrajinského asistenta pedagoga. V praxi se velmi osvědčilo mít vedoucího asistenta pedagogů (zejména při jejich větším počtu ve škole) a koordinátora inkluze.

Ředitel školy má povinnost ŠPP zřídit. Je výhodné, pokud je součástí tohoto pracoviště a osobně se v jeho práci angažuje. Měl by stanovit náplně práce jednotlivých pracovníků, jejich práci koordinovat, monitorovat a pravidelně vyhodnocovat. Ve složitějších případech by se měl i osobně zapojit. U větších škol je vhodné mít výchovného poradce zvlášť pro 1. a zvlášť pro 2. stupeň. 

Problémem, který trápí praxi, je nedostatek odborných pracovníků (psycholog, speciální pedagog) na trhu práce a nesystémovost jejich financování, u asistenta pedagoga vázanost finanční podpory státu na přítomnost dítěte s doporučením školského poradenského zařízení a časově omezená platnost těchto doporučení.

 

Použité zdroje

Vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (2017). https://www.msmt.cz/file/43482

Zákon č. 561/2004 Sb., zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (2023). https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-7-2023

Tyto stránky vznikly v rámci projektu č. EHP-CZ-IN-2-003 Posílení kompetencí učitelů a dalších pedagogických pracovníků v oblasti začleňování žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí řešeného v letech 2020–2023. Projekt byl podpořen z programu Vzdělávání Fondů EHP 2014–2021, které jsou financované Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem.
Design webu HTML Codex