Doporučení pro inkluzivní praxi na úrovni školního poradenského pracoviště

 

Doporučení školního psychologa pro práci s žáky z kulturně odlišného a sociálně znevýhodněného prostředí: 

  • dávat najevo svůj zájem o žáka a pokusit se vytrvat;
  • nebát se pouštět se do běžné konverzace s žákem (v případě jazykové bariéry se nebránit využívání komunikačních karet či komunikaci stylem „ruce, nohy“);
  • aktivně naslouchat;
  • maximálně zapojit rodiče do „života školy“;
  • podporovat a rozvíjet kulturně otevřené prostředí ve třídě;
  • stavět na silných stránkách dítěte/žáka.

 

Doporučení školního speciálního pedagoga pro práci s žáky z kulturně odlišného a sociálně znevýhodněného prostředí:

  • klást důraz na rozvoj sociálních dovedností;
  • spolupracovat s rodinou žáka, s dalšími pedagogickými pracovníky školy a odborníky z dalších institucí a organizací;
  • podporovat komunitního prostředí školy;
  • důležitá je motivace a dobrý příklad.

 

Doporučení sociální pedagoga pro práci s romskými žáky:

  • získat důvěru rodiny;
  • rozvíjet a podporovat partnerskou komunikaci mezi rodinou a školou;
  • pochopit situaci rodiny;
  • vzájemně si sdělit očekávání od školy, vzdělávání;
  • snažit se poznat rodinu i v jiném než školním prostředí;
  • aktivizovat rodinu.

Tyto stránky vznikly v rámci projektu č. EHP-CZ-IN-2-003 Posílení kompetencí učitelů a dalších pedagogických pracovníků v oblasti začleňování žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí řešeného v letech 2020–2023. Projekt byl podpořen z programu Vzdělávání Fondů EHP 2014–2021, které jsou financované Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem.
Design webu HTML Codex